Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do menu prawego wysuwanego Alt+7
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Gmina Lgota Wielka Biuletyn Informacji Publicznej
Menu góra
Strona startowa Ochrona Środowiska Decyzje Środowiskowe 2022 RIG.OSR.6220.7.2022 - dot. przedsięwzięcia, polegającego na „Przebudowie drogi gminnej nr 112309E Brudzice - Kotlewy", gm. Lgota Wielka
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach - RIG.OSR.6220.7.2022 - dot. przedsięwzięcia, polegającego na „Przebudowie drogi gminnej nr 112309E Brudzice - Kotlewy", gm. Lgota Wielka, menu 179, artykuł 578 - BIP - Gmina Lgota Wielka”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

RIG.OSR.6220.7.2022 - dot. przedsięwzięcia, polegającego na „Przebudowie drogi gminnej nr 112309E Brudzice - Kotlewy", gm. Lgota Wielka

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach

Znak: RIG.OSR.6220.7.2022

 

Na podstawie art.71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art.75 ust. 1, pkt 4, art. 84 ust. 1, ust. 1a ust. 2, art. 85  ust. 1 i ust. 2 pkt 2, ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o oceny oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1027 z późn. zm. ) zwanej dalej ustawą ooś, art. 104, ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.) zwanej dalej kpa oraz § 3 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.  w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku  z dnia 03.10.2022 r. Pani Joanny Galant, działającej jako Pełnomocnik o wydanie dla Gminy Lgota Wielka decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

stwierdzam

  1. brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia polegającego na „przebudowie drogi gminnej nr 112309E Brudzice - Kotlewy", gm. Lgota Wielka.
  2. Określam konieczność spełnienia następujących istotnych warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  3. Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
  4. Przedsięwzięcie realizować bez wycinki drzew i krzewów.
  5. W przypadku prowadzenia prac w pobliżu drzew i krzewów nie przeznaczonych do wycinki, drzewa i krzewy narażone na uszkodzenie należy zabezpieczyć na etapie realizacji przedsięwzięcia (np. poprzez oszalowanie deskami pni drzew lub wygrodzenie grup drzew i krzewów). Prace należy prowadzić tak, aby nie uszkodzić koron drzew.
  6. Podczas realizacji przedsięwzięcia należy dołożyć wszelkich starań, aby nie dopuścić do magazynowania ziemi, gruzu i odpadów w bezpośrednim sąsiedztwie drzew i krzewów. Nie należy składować sprzętu i materiałów budowlanych pod koronami drzew. Roboty ziemne nie powinny powodować naruszenia i odkrywania systemów korzeniowych.
  7. W trakcie realizacji przedsięwzięcia należy kontrolować wszystkie wykopy oraz inne miejsca mogące stać się pułapką dla drobnych zwierząt (głównie płazów, małych ssaków). W przypadku uwięzienia zwierząt, należy podejmować działania zmierzające do ich uwolnienia. Zwierzęta należy przenosić na bezpieczne siedliska zastępcze właściwe dla poszczególnych gatunków.
  8. Roboty budowlane uciążliwe akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, tj. w godzinach od 22:00 do 6:00.
  9. Wszelkie prace budowlane prowadzić przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, o małej uciążliwości akustycznej oraz o niskim poziomie emisji spalin.
  10. Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu przedsięwzięcia powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych (w tym: unikać rozsypywania materiałów pylistych na terenie budowy, osłaniać składowiska kruszyw, piasku zawierające drobne frakcje pyłowe przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy, do transportu materiałów pylistych stosować pojazdy ciężarowe wyposażone w systemy zabezpieczające przed rozwiewaniem transportowanych materiałów, drogi wyjazdowe z placu budowy utrzymywać w czystości, aby wyeliminować możliwość wtórnego pylenia, itp.).
  11. Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji przedsięwzięcia należy gromadzić selektywnie, w uporządkowany sposób i przechowywać w miejscach do tego specjalnie przeznaczonych i oznakowanych (np. kontenery, pojemniki, zbiorniki, wyznaczone miejsca), w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz przed dostępem osób postronnych i zwierząt, a następnie przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie odpadów, odzysk czy unieszkodliwienie.
  12. Teren budowy należy wyposażyć w przenośną toaletę ze szczelnym zbiornikiem na ścieki bytowe, których zawartość należy przekazywać podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na ich odbiór.
  13. Zabezpieczyć teren budowy przed zanieczyszczeniem spowodowanym ewentualnymi wyciekami substancji ropopochodnych z pojazdów, maszyn i urządzeń. Plac budowy należy wyposażyć w stanowisko z sorbentem służącym likwidacji niekontrolowanych wycieków i wylewów substancji ropopochodnych.
  14. Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji przedsięwzięcia należy gromadzić
    selektywnie, w uporządkowany sposób i przechowywać w miejscach do tego specjalnie
    przeznaczonych i oznakowanych (np. kontenery, pojemniki, zbiorniki, wyznaczone miejsca),
    w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska
    substancji szkodliwych oraz przed dostępem osób postronnych i zwierząt, a następnie
    przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie odpadów, odzysk czy
  15. Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego zorganizować na terenie utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do środowiska wodno- gruntowego;
  16. Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinien spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo);
  17. W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego;
  18. W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania
    zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.

Integralną częścią decyzji jest charakterystyka przedsięwzięcia.

 

UZASADNIENIE

W dniu 17.11.2022 r. do Wójta Gminy Lgota Wielka wpłynął wniosek Pełnomocnika Pani Joanny Galant, działającej w imieniu Gminy Lgota Wielka, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „przebudowie drogi gminnej nr 112309E Brudzice - Kotlewy", gm. Lgota Wielka.

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.  w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) zakwalifikowano do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jako przedsięwzięcie "polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach" oraz "drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa wart. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody".

W przedmiotowej sprawie, gdzie liczba stron postępowania przekracza 10, na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy ooś,  stosuje się art. 49 kpa, w myśl którego zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej.

 Dnia 07.12.2022 r. Wójt Gminy Lgota Wielka zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. W dniu 07.12.2022 r. Urząd Gminy w  Lgocie Wielkiej, działając na podstawie art. 64 ust.1 ustawy ooś zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w  Radomsku oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego, Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu o wydanie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnego zakresu raportu dla w/w inwestycji.

 Pismami WOOŚ.4220.947.2022.SGr z dnia 19.12.2022 r., a następnie 08.02.2023 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wzywał organ prowadzący postępowanie o dokonanie uzupełnień koniecznych do wyrażenia opinii.

Wymagane uzupełnienia zostały przekazane organom opiniującym po otrzymaniu uzupełnień od wnioskodawcy.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Radomsku pismem ZNS.90281.100.2022 odstąpił od wymogu przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu w opinii z dnia 26.01.2023 r. oraz z dnia 22.02.2023r. także nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia. Wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań, które uwzględnia niniejsza decyzja.

Dnia 06.04.2023 r. postanowieniem znak: WOOŚ.4220. 947.2022.SGr.3  Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wyraził opinię, iż nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wskazując warunki i wymagania, jakie powinna zawierać decyzja, które to w całości uwzględniono.

Ustalając, czy dla planowanego przedsięwzięcia potrzebne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, tut. Organ zbadał, jaki jest rodzaj, skala przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją, wykorzystanie zasobów naturalnych oraz jaka emisja i uciążliwości wystąpią na etapie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia.

Podczas realizacji inwestycji nie zmieni się sposób zagospodarowania terenu. Przy przebudowie nie będą wykonywane wykopy, które odpowiadałyby głębokością poziomowi zalegania wód podziemnych. Ze względu na płytkie wykopy, planowane przedsięwzięcie nie naruszy warstwy wodonośnej, nie spowoduje także zmian w zagospodarowaniu powierzchni, jej pokrycia i właściwości filtracyjnych. W trakcie eksploatacji jezdni nie przewiduje się oddziaływań na gospodarkę wodami gruntowymi oraz gospodarkę wodno-ściekową.

Projektowana inwestycja nie będzie powodowała zmian w sferze stosunków wodnych, warunków występowania wód podziemnych i powierzchniowych oraz ekosystemów hydrogenicznych.

Stosowana technologia będzie technologią typową, wykorzystywaną w budownictwie drogowym. Realizacja zamierzenia budowlanego odbywać się będzie przy użyciu powszechnie stosowanego sprzętu budowlanego i materiałów posiadających wszystkie wymagane prawem certyfikaty, aprobaty i dopuszczenia do stosowania. Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na terenach przekształconych, odpowiednio wcześniej przygotowanych, poza obszarami wrażliwymi przyrodniczo oraz obszarami w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni (w tym przede wszystkim powierzchni biologicznie czynnej). Po zakończeniu robót teren przedsięwzięcia zostanie uporządkowany.

Na terenie przedsięwzięcia jak i w obszarze jej oddziaływania nie stwierdzono występowania gatunków chronionych, rzadkich i cennych przyrodniczo. Nie stwierdzono również występowania gatunków drzew objętych ochroną konserwatorską, ani okazów stanowiących pomniki przyrody.

Realizacja przedsięwzięcia spowoduje na etapie przebudowy wykorzystanie takich materiałów jak: woda, surowce i materiały naturalne, paliwa i energia. W największym stopniu wykorzystywane będą materiały w postaci kruszyw i masy bitumicznej. Do celów realizacji zadania wykorzystana będzie również woda oraz maszyny i pojazdy, które przy realizacji inwestycji zużywać będą paliwo. Wszystkie zużyte surowce wykorzystywane będą zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami. Materiały szkodliwe dla środowiska w sposób trwały nie będą dopuszczone do użycia. W trakcie realizacji przedsięwzięcia będą wykorzystywane głównie następujące ilości materiałów: kostka betonowa – ok. 3 211,02 m2, kruszywo łamane – ok. 4 900 m2, bitum – ok. 19 500 m2.

W fazie eksploatacji surowce i materiały będą wykorzystywane do celów konserwacji i utrzymania wybudowanej infrastruktury. Ilości i rodzaje ww. materiałów i surowców podyktowane zostaną bieżącymi potrzebami.

Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie przede wszystkim z:

  • emisją hałasu – w fazie realizacji przedsięwzięcia emisja hałasu będzie miała charakter niezorganizowany, przejściowy i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. Związana będzie głównie z pracą typowego sprzętu budowlanego wykorzystywanego standardowo podczas budowy dróg, a także z dowozem materiałów oraz wywozem odpadów. Ograniczenie emisji hałasu do środowiska na tym etapie jest możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowoczesnych, sprawnych maszyn i dobrej organizacji pracy. Dodatkowo prace na terenach zabudowy mieszkaniowej zostaną ograniczone do godzin dziennych. W fazie eksploatacji nie przewiduje się zwiększenia negatywnego oddziaływania na klimat akustyczny w porównaniu ze stanem obecnym. W wyniku realizacji przedsięwzięcia poprawiona zostanie nawierzchnia, co znacząco wpłynie na poprawę aktualnego stanu akustycznego w otoczeniu drogi,
  • emisją substancji zanieczyszczających do powietrza – w fazie realizacji będzie miała charakter przejściowy, krótkotrwały i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. W fazie przebudowy źródłami zanieczyszczeń powietrza, będą: maszyny drogowe i samochody ciężarowe – powodujące emisję spalin, gorąca masa bitumiczna – powodująca emisję par ciężkich węglowodorów oraz roboty ziemne – powodujące powstanie pyłu ziemnego. Zanieczyszczenia te nie będą stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. Na etapie eksploatacji analizowane przedsięwzięcie nie będzie bezpośrednio źródłem oddziaływań w zakresie emisji substancji do powietrza, natomiast będzie oddziaływać pośrednio z uwagi na poruszające się pojazdy. Z uwagi na niewielkie natężenie i lokalny charakter ruchu nie przewiduje się pogorszenia jakości powietrza w obszarze drogi po jej przebudowie;
  • emisją ścieków bytowych – ścieki bytowe powstające na etapie realizacji będą gromadzone w przenośnych urządzeniach sanitarnych z bezodpływowymi, szczelnymi zbiornikami systematycznie opróżnianymi przez uprawnione firmy. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków bytowych,
  • odprowadzaniem wód opadowych i roztopowych – wody opadowe z nawierzchni będą odprowadzane do rowów przydrożnych,
  • oddziaływaniem na środowisko gruntowo-wodne – na etapie realizacji przedsięwzięcia, podczas prowadzenia prac budowlanych może dojść do przedostania się zanieczyszczeń do wód i do gruntu, a za jego pośrednictwem do wód podziemnych. Zagrożenia te mogą być jednak skutecznie wyeliminowane dzięki zastosowaniu działań minimalizujących. W szczególności plac budowy powinien zostać wyposażony w stanowisko z sorbentem służącym likwidacji niekontrolowanych wycieków i wylewów substancji ropopochodnych,
  • powstawaniem odpadów – w trakcie realizacji wytwarzane będą typowe dla tego typu przedsięwzięć odpady powstające m.in. w wyniku: rozbiórki istniejących elementów infrastruktury drogowej, prowadzonych prac ziemnych, prac budowlanych przy nowych obiektach, użytkowania sprzętu budowlanego, funkcjonowania zaplecza techniczno-socjalnego budowy. Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, wytwórcą odpadów będzie firma świadczącą usługi budowlane na rzecz inwestora i to ona będzie odpowiedzialna za zagospodarowanie odpadów z budowy. Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie przy właściwym użytkowaniu nie będzie źródłem generującym powstawanie znaczących ilości odpadów. Ewentualnie wytwarzane mogą być odpady związane z użytkowaniem i utrzymaniem drogi w dobrym stanie technicznym. Sposób postępowania oraz dalsze zagospodarowanie odpadów będą zgodne z zasadami gospodarowania odpadami i wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Masy ziemne pochodzące z wykopów, jeśli nie będą w żaden sposób zanieczyszczone zostaną ponownie wykorzystane na cele budowlane,
  • naruszenie powierzchni terenu i szaty roślinnej – realizacja projektu i prowadzone roboty budowlane wpłyną okresowo na naruszenie terenu oraz szaty roślinnej w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca realizacji projektu. Wpływ ten będzie dotyczył pracy maszyn i będzie miał charakter krótkofalowy oraz ustanie po zakończeniu inwestycji. Po zakończeniu prac budowlanych wykonawca zostanie zobowiązany do przywrócenia terenu w obrębie realizacji inwestycji do stanu pierwotnego.

Wykonanie nowej nawierzchni drogi poprawi płynność ruchu pojazdów, co przyczyni się do mniejszej emisji spalin do atmosfery oraz mniejszej emisji hałasu. Biorąc pod uwagę całokształt oddziaływania należy wskazać, że założony projekt wykazuje pozytywny wpływ na środowisko we wszystkich elementach wpływających obecnie na zanieczyszczenie środowiska.

Informacje zawarte w kip pozwalają stwierdzić, że zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania na środowisko, jednakże przy odpowiedniej organizacji robót oraz zastosowaniu odpowiedniej technologii i zabezpieczeń oddziaływania te mogą być zminimalizowane. Uwzględniając charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływań uznać należy, iż realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie związana ze znaczącym oddziaływaniem na środowisko.

Nie przewiduje się kumulacji oddziaływań planowanego do realizacji przedsięwzięcia z innymi przedsięwzięciami planowanymi, realizowanymi lub zrealizowanymi na analizowanym terenie jak również w zasięgu jego oddziaływania.

W związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia nie przewiduje się także wystąpienia zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Wszelkie prace związane z planowanym przedsięwzięciem zostaną wykonane tak, aby spowodować jak najmniejsze uciążliwości dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska naturalnego.

W przypadku realizacji i użytkowania przedmiotowego przedsięwzięcia należy wykluczyć duże ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane w obrębie obszarów chronionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.) oraz poza korytarzami ekologicznymi.

Najbliżej położony obszar Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 to specjalny obszar ochrony siedlisk Lasy Gorzkowickie PLH100020 położony w odległości ok. 13,35 km od planowanej inwestycji.

Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę przedsięwzięcia, znaczną odległość terenu przedsięwzięcia od najbliższych obszarów Natura 2000, jego cele ochrony, typy siedlisk przyrodniczych oraz gatunki będące przedmiotami ochrony, a także zagrożenia zidentyfikowane dla przedmiotów ochrony, należy uznać, że nie występuje powiązanie przedsięwzięcia z ww. obszarem i skala przedsięwzięcia jest za mała, by stwierdzić jakiekolwiek znaczące negatywne oddziaływanie na cele ochrony ww. obszaru Natura 2000. Analizując zagrożenia zidentyfikowane zarówno w standardowym formularzu danych jak i w projekcie planu zadań ochronnych, należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie jest związane bezpośrednio z tymi zagrożeniami i przedsięwzięcie nie spowoduje takich zmian w środowisku, by stanowiło jakiekolwiek zagrożenie dla zachowania właściwego stanu ochrony przedmiotów ochrony ww. obszaru Natura 2000.

Pozostałe obszary chronione zlokalizowane w promieniu 5 km od planowanej inwestycji to:

  • Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Widawki w odległości ok. 1,17 km,
  • Rezerwat Łuszczanowice w odległości ok. 2,69 km.

Nie przewiduje się negatywnego oddziaływania inwestycji na ww. formy ochrony przyrody.

Teren objęty przedsięwzięciem (pas drogowy i jego bezpośrednie sąsiedztwo) nie wykazuje istotnych wartości przyrodniczych związanych z występowaniem cennych, rzadkich, bądź objętych ochroną siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Zmiany w rzeźbie terenu i środowisku przyrodniczym wynikające z przebudowy drogi nie będą skutkowały obniżeniem wartości przyrodniczej przyległych do pasa drogowego terenów. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku zasiedlenia terenu inwestycji przez gatunki chronione, przed przenoszeniem gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia lub niepokojenia lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia zgodnie z przepisami odrębnymi. Należy także zauważyć, że planowana inwestycja jest niewielkim obszarowo przedsięwzięciem liniowym o stosunkowo małej skali oddziaływania. Po zastosowaniu odpowiednich działań minimalizujących i ograniczających, uciążliwości względem środowiska przyrodniczego nie będą znaczące.

W ramach realizacji przedsięwzięcia nie planuje się wycinki drzew. W celu ochrony drzew znajdujących w pobliżu przedsięwzięcia należy wykonać zabezpieczenia chroniące przed uszkodzeniami mechanicznymi (np. poprzez oszalowanie deskami pni drzew lub wygrodzenie grup drzew i krzewów). Prace należy prowadzić tak, aby nie uszkodzić koron drzew. Podczas realizacji przedsięwzięcia należy dołożyć wszelkich starań, aby nie dopuścić do magazynowania ziemi, gruzu czy innych materiałów, odpadów w bezpośrednim sąsiedztwie drzew i krzewów. Roboty ziemne nie powinny naruszać i odkrywać systemów korzeniowych oraz wykonawca nie powinien składować sprzętu i materiałów budowlanych pod koronami drzew. W przypadku czasowego odkrycia systemów korzeniowych należy przykryć je matami słomianymi. Przez cały okres robót drzewa znajdujące się w obrębie planowanego przedsięwzięcia należy podlewać wodą, w zależności od warunków meteorologicznych.

W przypadku pojawienia się płazów lub innych drobnych zwierząt w wykopach lub innych miejscach, jeśli takie osobniki będą zagrożone w wyniku prowadzonych prac (np. nie będą mogły samodzielnie wydostać się lub będą zagrożone przez pracujące maszyny), należy przenosić je w bezpieczne miejsca.

Powołując się na „Poradnik ochrony płazów. Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki”, Turek R., Rybacki M., Sołtysiak M., 2011 r. zaleca się, aby prace w obrębie rowów i przepustów prowadzić poza okresami masowej migracji płazów i ich rozrodu, tj. poza okresem od początku marca do końca maja (migracja do miejsc rozrodu) oraz od połowy września do połowy października (migracja do miejsc zimowania). W sytuacjach wymuszonych technologią robót budowlanych oraz w przypadku wykrycia szlaków migracji płazów, dopuszcza się prowadzenie prac w ww. okresach pod warunkiem zastosowania rozwiązań ograniczających przemieszczanie się płazów na teren budowy poprzez szczelne wygrodzenie ogrodzeniami tymczasowymi herpetologicznymi.

Biorąc pod uwagę, iż w miejscy planowanej inwestycji istnieje droga, która jest wpisana w lokalny krajobraz, budowa drogi o nawierzchni utwardzonej nie wpłynie negatywnie na walory krajobrazowe. Można przypuszczać, że po zrealizowaniu przedsięwzięcia odbiór krajobrazu będzie pozytywny i będzie to związane z poprawą stanu technicznego i estetyki projektowanych elementów.

Zgodnie z kip w obszarze realizacji i znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia nie znajdują się jeziora, strefy ochronne ujęć wód, obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne i obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, obszary górskie, morza i obszary wybrzeży, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Ze względu na rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia można jednoznacznie stwierdzić, iż nie będzie ono powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z danymi Banku Danych Lokalnych (GUS) gęstość zaludnienia gminy Lgota Wielka na rok 2021 wynosi 67 os/km2.

Z uwagi na zakres, skalę i charakter prac przewiduje się, że zasięg oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do terenu, na którym będzie ono realizowane oraz do terenu z nim sąsiadującego. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedsięwzięcie przy założeniach przyjętych w kip, będzie mieć charakter lokalny i nie będzie oddziaływać w sposób znaczący na obszary geograficzne i znaczną liczbę ludności.

Po wnikliwej analizie zgromadzonego materiału dowodowego dotyczącego planowanego
przedsięwzięcia, uwzględniając jego poszczególne fazy: realizacji, eksploatacji i ewentualnej likwidacji, z uwagi na rodzaj, charakterystykę, skalę oraz usytuowanie, stwierdzono brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości, intensywności lub złożoności. Co istotne, zrealizowanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków przejazdu, zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi oraz obniżenia uciążliwości dla okolicznych mieszkańców związanych z hałasem, drganiami i zanieczyszczeniami.

Mając powyższe na uwadze orzeczono, jak w sentencji.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego   w Piotrkowie Trybunalskim, wniesione za pośrednictwem Wójta Gminy Lgota Wielka w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.  Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.

 



Otrzymują:

  1. Wnioskodawca,
  2. Pozostałe strony postępowania poprzez obwieszczenie - art. 49 KPA,
  3. A/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi,
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Radomsku,
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Sieradzu,
  4. Starostwo Powiatowe w Radomsku (ostateczną decyzję, na podstawie art. 86c ustawy ooś).

 

 

 

 

Załącznik do decyzji Wójta Gminy Lgota Wielka z dnia 17.04.2023 roku, znak: RIG.OSR.6220.7.2022

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1027 ze zm.)

 

 

Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie i rozbudowie drogi gminnej nr 112309E na odcinku Brudzice – Kotlewy o łącznej długości ok. 3905 m. Planowane do realizacji przedsięwzięcie usytuowane będzie na terenie gminy Lgota Wielka, w powiecie radomszczańskim, w województwie łódzkim i przebiegać będzie w całości po istniejącym śladzie drogi gminnej.

Planowane zadanie inwestycyjne posiada obecnie częściowo jezdnię bitumiczną, a częściowo nawierzchnię gruntową. Pas drogowy jest nieregularny, od 11 do 15 m szerokości w bardzo złym stanie technicznym, o zapadniętych krawędziach, z poboczami gruntowymi oraz zamulonymi rowami przydrożnymi. W zakresie objętym inwestycją przewidziano budowę, przebudowę i udrożnienie istniejących rowów przydrożnych oraz budowę wpustów deszczowych.

Budowa drogi gminnej realizowana będzie w następującym zakresie:

  • Wykonanie warstwy wyrównawczej i ścieralnej jezdni od km 0+000 do km 1+100.
  • Wykonanie niezbędnych poszerzeń podbudowy.
  • Wykonanie pełnej konstrukcji jezdni kategorii KR1 na odcinku od km 1+100 do km 3+905.
  • Wykonanie obustronnych poboczy z kruszywa łamanego.
  • Budowę kanału technologicznego lub uzyskanie zwolnienia z jego budowy.
  • Odtworzenie rowów na odcinku od km 0+000 do km 1+100.
  • Wykonanie na odcinku od km 1+100 do km 3+905 dodatkowo poboczy gruntowych o szerokości 1 m za poboczem z kruszywa.
  • Wykonanie zjazdów z kostki betonowej do wszystkich działek na odcinku od km 0+000 do km 1+100.
  • Wykonanie zjazdów bitumicznych do istniejących dróg leśnych i polnych oraz pół.
  • Wykonanie wpustów deszczowych wzdłuż chodnika z wylotem do rowu.

W pasie drogowym oprócz ww. robót drogowych nie przewiduje się budowy infrastruktury technicznej.

Po przebudowie uzyskane zostaną następujące parametry techniczne:

  • klasa drogi: D
  • kategoria ruchu: KR1,
  • przekrój poprzeczny – drogowy spadek dwustronny,
  • nawierzchnia jezdni: bitumiczna,
  • nawierzchnia poboczy: kruszywo i grunt,
  • długość rowu: ok. 950 m
  • długość chodnika: ok. 1100 m,
  • szerokość jezdni: ok. 5 m,
  • szerokość chodnika: ok. 2 m,
  • szerokość poboczy z kruszywa łamanego: 0,75 m,
  • szerokość poboczy gruntowych: 1 m.

W ramach przedsięwzięcia planuje się realizację 20 wpustów deszczowych odprowadzających wody opadowe i roztopowe z przedmiotowego odcinka drogi. Woda z dwóch wpustów odprowadzana będzie do studni chłonnych, natomiast z pozostałych odprowadzana będzie do rowu otwartego zlokalizowanego wzdłuż projektowanej drogi.

Prace w obrębie istniejących rowów będą polegały na ich odmuleniu na głębokości nie większej niż 40 cm. Odtworzenie rowu po lewej stronie drogi będzie realizowane na odcinku od km 0+073 do km 0+668 przedmiotowej inwestycji. Odtworzenie rowu po prawej stronie drogi będzie realizowane na odcinku od km 0+014 do km 0+574.

 

 

 

 

Wójt Gminy

Lgota Wielka

 

Metryka

sporządzono
2023-04-17 przez Kapusta Marta
udostępniono
2023-08-03 12:45 przez Waloch Michał
zmodyfikowano
2023-08-03 12:52 przez Waloch Michał
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
29
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.