Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do menu prawego wysuwanego Alt+7
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Gmina Lgota Wielka Biuletyn Informacji Publicznej
Menu góra
Strona startowa Ochrona Środowiska Decyzje Środowiskowe 2022 RIG.OSR.6220.5.2022 - postepowanie dot. przebudowy drogi gminnej nr 112302E Brudzice - Janów", gm. Lgota Wielka
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach - RIG.OSR.6220.5.2022 - postepowanie dot. przebudowy drogi gminnej nr 112302E Brudzice - Janów", gm. Lgota Wielka, menu 178, artykuł 579 - BIP - Gmina Lgota Wielka”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

RIG.OSR.6220.5.2022 - postepowanie dot. przebudowy drogi gminnej nr 112302E Brudzice - Janów", gm. Lgota Wielka

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach

Znak: RIG.OSR.6220.5.2022 

 

Na podstawie art.71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art.75 ust. 1, pkt 4, art. 84 ust. 1, ust. 1a ust. 2, art. 85  ust. 1 i ust. 2 pkt 2, ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o oceny oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1027 z późn. zm. ) zwanej dalej ustawą ooś, art. 104, ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.) zwanej dalej kpa oraz § 3 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.  w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku  z dnia 29.10.2022 r. Pani Joanny Galant, działającej jako Pełnomocnik o wydanie dla Gminy Lgota Wielka decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

stwierdzam

  1. brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia polegającego na „przebudowie drogi gminnej nr 112302E Brudzice - Janów", gm. Lgota Wielka.
  2. Określam konieczność spełnienia następujących istotnych warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  3. Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
  4. Dopuszcza się wycinkę maksymalnie 170 drzew. Wycinkę należy ograniczyć wyłącznie
    do drzew kolidujących z projektowanymi elementami drogi lub do drzew, które są w złym
    stanie zdrowotnym i realnie zagrażają obecnym i przyszłym użytkownikom drogi.
  5. Wycinkę drzew wykonać poza sezonem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 1 marca do 15 października włącznie. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przeprowadzenie wycinki w innym terminie, jednakże wycinka powinna wtedy dotyczyć pojedynczych egzemplarzy drzew i być poprzedzona bezpośrednio (maksymalnie 2-3 dni przed rozpoczęciem prac) ekspertyzą ornitologiczną stwierdzającą brak zasiedlenia ptaków w rejonie drzewa w przestrzeni o promieniu równym wysokości drzewa planowanego do usunięcia. Nadzór przyrodniczy ornitologiczny obecny przy procesie
    wycinkowym winien zbadać drzewa pod kątem obecności czynnych gniazd i wstrzymać wycinkę do czasu trwałego opuszczenia gniazda lub wnioskodawca winien wystąpić o stosowną derogację do organu ochrony przyrody, zgodnie z przepisami odrębnymi.
  6. W celu wyrównania równowagi przyrodniczej za usunięte drzewa należy wykonać
    nasadzenia zastępcze drzew w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew, tj. w liczbie nie mniejszej niż 170 szt. drzew. Do nasadzeń zastępczych należy w pierwszej kolejności wykorzystać gatunki rodzime (zalecana forma naturalna, typowa, nieodmianowa), miododajne, dostosowane do warunków gruntowo-wodnych, świetlnych, glebowych i charakteru istniejącej zieleni. Materiałem nasadzeniowym powinny być drzewa w postaci wyrośniętych, wieloletnich sadzonek. Obwód pnia sadzonki drzewa na wysokości 1 m nie powinien być mniejszy niż 12-14 cm. Wykorzystywane do nasadzeń rośliny winny mieć prawidłowo ukształtowany system korzeniowy oraz koronę. Sadzonki nie mogą być pokaleczone oraz posiadać oznak chorobowych. Nasadzenia należy przeprowadzić z wyłączeniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu.
  7. Nasadzenia zastępcze wykonać w pierwszej kolejności w pasie drogowym przedmiotowej drogi bądź w jej bezpośrednim sąsiedztwie. W przypadku braku możliwości wykonania nasadzeń w ww. lokalizacji dopuszcza się wykonanie nasadzeń w innych wskazanych przez Gminę Lgota Wielka miejscach, przy czym powinny to być miejsca oddalone od terenu przedsięwzięcia o nie więcej niż 2 km.
  8. W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia zapewnić stosowną opiekę i pielęgnację drzew, a osobniki posadzone w ramach nasadzeń zastępczych, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek.
  9. Należy zabezpieczyć narażone na uszkodzenia drzewa zlokalizowane na terenie przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływani Zabezpieczenie powinno dotyczyć wszystkich części drzewa, tj. części nadziemnej - pnia i korony drzewa oraz części podziemnej - korzeni. Grupy drzew bezpośrednio sąsiadujące z placem budowy i drogami przejazdu sprzętu budowlanego należy ogrodzić ochronnym ogrodzeniem wys. 1,5-2 m w odległości co najmniej 1 m od brzegu pni - po obu stronach rzędów drzew lub wokół grup drzew. Jeżeli rozwiązanie z wygrodzeniem grup drzew jest niemożliwe, należy na cały okres budowy zastosować oszalowanie pni deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Prace w obrębie strefy korzeniowej należy w miarę możliwości wykonywać ręcznie, ograniczając wykorzystanie sprzętu mechanicznego. Należy minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys ich korony. W obrębie systemu korzeniowego drzew nie należy składować materiałów
    chemicznie i fizycznie szkodliwych dla korzeni i gleby, jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa ciekłe itp.
  10. W przypadku pojawienia się płazów lub innych drobnych zwierząt w wykopach lub innych miejscach na placu budowy, jeśli takie osobniki będą zagrożone w wyniku prowadzonych prac (np. nie będą mogły samodzielnie wydostać się lub będą zagrożone przez pracujące maszyny), należy je przenieść w bezpieczne miejsce poza terenem prowadzonych prac, w miejsce właściwe siedliskowo dla danego gatunku.
  11. Bazy materiałowe i sprzętowe należy tak zorganizować, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia gleby i wody, w związku z czym nie wolno ich lokalizować w pobliżu zbiorników wodnych, cieków lub rowów. Teren pod ewentualne bazy należy utwardzić, aby uniemożliwić zanieczyszczenie gruntu oraz wyposażyć w sorbent, który zostanie użyty w przypadku wycieków paliwa, oleju czy innych substancji. Po zakończeniu prac budowlanych teren należy odtworzyć do stanu sprzed posadowienia bazy materiałowej i sprzętowej.
  12. Miejsca magazynowania substancji niebezpiecznych, w tym paliw należy wyposażyć w szczelne, nieprzepuszczalne podłoże, najlepiej w miejscu zadaszonym.
  13. Roboty budowlane uciążliwe akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00.
  14. Wszelkie prace budowlane prowadzić przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu,
    eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, o małej uciążliwości
    akustycznej oraz o niskim poziomie emisji spalin.
  15. Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu
    z terenu przedsięwzięcia powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak
    i podczas transportu materiałów budowlanych (w tym: unikać rozsypywania materiałów
    pylistych na terenie budowy, osłaniać składowiska kruszyw, piasku zawierające drobne
    frakcje pyłowe przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie
    potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy,
    do transportu materiałów pylistych stosować pojazdy ciężarowe wyposażone w systemy
    zabezpieczające przed rozwiewaniem transportowanych materiałów, drogi wyjazdowe
    z placu budowy utrzymywać w czystości, aby wyeliminować możliwość wtórnego pylenia, ).
  16. Teren budowy należy wyposażyć w przenośną toaletę ze szczelnym zbiornikiem na ścieki
    bytowe, których zawartość należy przekazywać podmiotom posiadającym stosowne
    zezwolenia na ich odbiór.
  17. Zabezpieczyć teren budowy przed zanieczyszczeniem spowodowanym ewentualnymi
    wyciekami substancji ropopochodnych z pojazdów, maszyn i urządzeń. Plac budowy należy
    wyposażyć w stanowisko z sorbentem służącym likwidacji niekontrolowanych wycieków
    i wylewów substancji ropopochodnych.
  18. Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji przedsięwzięcia należy gromadzić
    selektywnie, w uporządkowany sposób i przechowywać w miejscach do tego specjalnie
    przeznaczonych i oznakowanych (np. kontenery, pojemniki, zbiorniki, wyznaczone miejsca),
    w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska
    substancji szkodliwych oraz przed dostępem osób postronnych i zwierząt, a następnie
    przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie odpadów, odzysk czy
  19. Zabezpieczyć teren budowy przed zanieczyszczeniem spowodowanym ewentualnymi
    wyciekami substancji ropopochodnych z pojazdów, maszyn i urządzeń. Plac budowy należy
    wyposażyć w stanowisko z sorbentem służącym likwidacji niekontrolowanych wycieków
    i wylewów substancji ropopochodnych.
  20. Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego zorganizować na terenie utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do środowiska wodno- gruntowego;
  21. Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinien spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo);
  22. W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego;
  23. Teren budowy należy wyposażyć w sorbenty, w celu neutralizacji zanieczyszczeń gruntu
    substancjami ropopochodnymi;
  24. W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania
    zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.

Integralną częścią decyzji jest charakterystyka przedsięwzięcia.

 

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2022 r. do Wójta Gminy Lgota Wielka wpłynął wniosek Pełnomocnika Pani Joanny Galant, działającej w imieniu Gminy Lgota Wielka, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „przebudowie drogi gminnej nr 112302E Brudzice - Janów", gm. Lgota Wielka.

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.  w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) zakwalifikowano do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jako przedsięwzięcie "polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach" oraz "drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa wart. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody".

 

W przedmiotowej sprawie, gdzie liczba stron postępowania przekracza 10, na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy ooś,  stosuje się art. 49 kpa, w myśl którego zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej.

 Dnia 03.11.2022 r. Wójt Gminy Lgota Wielka zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. W dniu 03.11.2022 r. Urząd Gminy w  Lgocie Wielkiej, działając na podstawie art. 64 ust.1 ustawy ooś zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w  Radomsku oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego, Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu o wydanie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnego zakresu raportu dla w/w inwestycji.

 Pismami WOOŚ.4220.880.2022.JSy z dnia 25.11.2022 r., a następnie 13.02.2023 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wzywał organ prowadzący postępowanie o dokonanie uzupełnień koniecznych do wyrażenia opinii.

Pismem PO.ZZŚ.5.435.558.2022.KOg.l z dnia 29.12. 2022 r. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu zwrócił się do Wójta Gminy Lgota Wielka o wezwanie Inwestora do uzupełnienia KIP.

Wymagane uzupełnienia zostały przekazane organom opiniującym po otrzymaniu uzupełnień od wnioskodawcy.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Radomsku pismem ZNS.90281.96.2022 odstąpił od wymogu przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu w opinii z dnia 21.02.2023 r. także nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia. Wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań, które uwzględnia niniejsza decyzja.

Dnia 08.03.2023 r. postanowieniem znak: WOOŚ.4220. 880.2022.JSy Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wyraził opinię, iż nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wskazując warunki i wymagania, jakie powinna zawierać decyzja, które to w całości uwzględniono.

Ustalając, czy dla planowanego przedsięwzięcia potrzebne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, tut. Organ zbadał, jaki jest rodzaj, skala przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją, wykorzystanie zasobów naturalnych oraz jaka emisja i uciążliwości wystąpią na etapie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia.

Zgodnie z KIP oraz jej uzupełnieniem w pasie drogowym zinwentaryzowano 170 drzew przeznaczonych do wycinki. W związku z planowaną przebudową drogi istnieje konieczność usunięcia ww. zadrzewień. Wycinka wynika z obowiązujących przepisów, bezpieczeństwa ruchu i w celu umożliwienia wykonania drogi w pasie drogowym o adekwatnych do natężenia ruchu parametrach. W celu zapobieżenia niszczeniu gniazd i innych miejsc lęgowych oraz niszczeniu osobników gatunków chronionych, w tym jaj i piskląt, które mogą pojawić się na analizowanym terenie, wycinkę należy przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków (lub w wyjątkowych przypadkach w tym okresie pod kontrolą ornitologa, który wykluczy lęgi ptaków w obrębie zadrzewienia). Niezależnie od terminu wycinki, zadrzewienie przeznaczone do usunięcia powinno się skontrolować tuż przed pracami wycinkowymi na obecność w ich obrębie gatunków chronionych i ich siedlisk, a w przypadku ich stwierdzenia należy uzyskać zezwolenie na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków chronionych, na podstawie przepisów odrębnych. Zgodnie z kip oraz jej uzupełnieniem nie ma możliwości technologicznych i projektowych wykonania przebudowy drogi bez wycinki drzew w pasie drogowym, ze względu m. in. na wąski pas drogowy. Wnioskodawca wykazał, że istnieje kolizja drzew z elementami drogi, m. in. poprzez przedłożenie załączników graficznych. Dla zrekompensowania ubytku w drzewostanie należy wykonać nasadzenia zastępcze w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew, tj. w liczbie nie mniejszej niż 170 szt. drzew. Do nasadzeń zastępczych należy w pierwszej kolejności wykorzystać gatunki rodzime (zalecana forma naturalna, typowa, nieodmianowa), miododajne, dostosowane do warunków gruntowo-wodnych, świetlnych, glebowych i charakteru istniejącej zieleni. Materiałem nasadzeniowym powinny być drzewa w postaci wyrośniętych, wieloletnich sadzonek. Obwód pnia sadzonki drzewa na wysokości 1 m nie powinien być mniejszy niż 12-14 cm. Wykorzystywane do nasadzeń rośliny winny mieć prawidłowo ukształtowany system korzeniowy oraz koronę. Sadzonki nie mogą być pokaleczone oraz posiadać oznak chorobowych. Nasadzenia należy przeprowadzić z wyłączeniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu. Zaleca się, aby nasadzenia zastępcze wykonać w pierwszej kolejności w pasie drogowym przedmiotowej drogi bądź w jej bezpośrednim sąsiedztwie. W przypadku braku możliwości wykonania nasadzeń w ww. lokalizacji dopuszcza się wykonanie nasadzeń w innych wskazanych przez Gminę Lgota Wielka miejscach, przy czym powinny to być miejsca oddalone od terenu przedsięwzięcia o nie więcej niż 2 km. W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia zapewnić stosowną opiekę i pielęgnację drzew, a osobniki posadzone w ramach nasadzeń zastępczych, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek. Warunki dotyczące podlewania przyjęto w oparciu o publikację: M. Kosmala, Po co ludziom drzewa, czyli o roli i znaczeniu drzew w życiu człowieka, fro.olsztyn.pl, które znajdują się także w publikacjach wielu innych specjalistów z zakresu utrzymania drzew. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098).

Przedmiotowe przedsięwzięcie przede wszystkim z uwagi na znaczną odległość od ww. obszarów oraz krótkotrwały i odwracalny charakter zmian środowiska na etapie realizacji inwestycji i brak znaczących negatywnych oddziaływań w czasie późniejszej eksploatacji, nie powinno mieć negatywnego wpływu na cele ochrony, przedmioty ochrony oraz integralność wszystkich ww. obszarów podlegających ochronie, w tym na obszary Natura 2000.

Stosowana technologia będzie technologią typową, wykorzystywaną w budownictwie
drogowym. Realizacja zamierzenia budowlanego odbywać się będzie przy użyciu powszechnie
stosowanego sprzętu budowlanego i materiałów posiadających wszystkie wymagane prawem
certyfikaty, aprobaty i dopuszczenia do stosowania. Zaplecze budowy, park maszynowy i miejsce
składowania materiałów budowlanych należy zlokalizować na terenie przekształconym
antropogenicznie, w możliwie największej odległości od zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami
zadrzewionymi. Zaplecze budowy oraz drogi techniczne należy zorganizować w sposób
zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcanie jego powierzchni, a po
zakończeniu prac teren przywrócić do poprzedniego stanu. Lokalizacja i organizacja zaplecza
budowy będzie należała do obowiązków wykonawcy robót.

Emisja substancji zanieczyszczających do powietrza w fazie realizacji będzie miała charakter
przejściowy, krótkotrwały i związana będzie głównie z pracą maszyn budowlanych
wykorzystywanych przy przebudowie drogi, ruchem pojazdów transportujących materiały służące do przebudowy, przechowywaniem sypkich materiałów budowlanych, kładzeniem mas
bitumicznych. Na etapie eksploatacji obiektu źródłem emisji substancji do powietrza będzie
wyłącznie emisja niezorganizowana pochodząca od pojazdów samochodowych poruszających
się po drodze. Z uwagi na niewielkie natężenie i lokalny charakter ruchu nie przewiduje
się pogorszenia jakości powietrza w obszarze drogi po jej przebudowie. W związku z poprawą
stanu technicznego drogi poprawi się płynność jazdy, w związku z czym zakłada się, że wielkość
emisji pochodzących od pojazdów poruszających się analizowaną drogą może ulec zmniejszeniu.

Na etapie realizacji inwestycji głównym źródłem hałasu będą prace budowlane. Emisja
hałasu będzie związana z przesuwającym się frontem robót. Emisja ta będzie miała charakter
niezorganizowany, przejściowy. Wszelkie prace prowadzone z użyciem ciężkiego sprzętu
budowlanego, mogące stanowić uciążliwość dla okolicznych mieszkańców będą prowadzone
w godzinach dziennych, w sposób zorganizowany i ograniczający uciążliwości. W fazie
eksploatacji nie przewiduje się zwiększenia negatywnego oddziaływania na klimat akustyczny
w porównaniu ze stanem obecnym. W wyniku realizacji przedsięwzięcia poprawiona zostanie
nawierzchnia, co znacząco wpłynie na poprawę aktualnego stanu akustycznego w otoczeniu drogi.

W trakcie prac inwestycyjnych teren budowy zastanie wyposażony w zaplecze socjalne
dla pracowników, tj. szczelne zbiorniki bezodpływowe, które będą odbierane i utylizowane przez
wyspecjalizowaną firmę posiadającą stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności. Etap
eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków bytowych.

W trakcie realizacji wytwarzane będą typowe dla tego typu przedsięwzięć odpady
powstające m.in. w wyniku prowadzonych prac ziemnych, użytkowania sprzętu budowlanego,
funkcjonowania zaplecza techniczno-socjalnego budowy. Będą to odpady głównie z grupy 15 i 17.
Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, wytwórcą odpadów będzie firma świadcząca usługi
budowlane na rzecz inwestora i to ona będzie odpowiedzialna za zagospodarowanie odpadów
z budowy. Wytwarzane odpady winny być magazynowane selektywnie, w zależności od rodzaju
odpadów, w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach odpowiednio
zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych i w warunkach
odpowiednio zabezpieczających przed dostępem osób postronnych. Na etapie eksploatacji
przedmiotowe przedsięwzięcie przy właściwym użytkowaniu nie będzie źródłem generującym
powstawanie znaczących ilości odpadów. Ewentualnie wytwarzane mogą być odpady związane
z użytkowaniem i utrzymaniem drogi w dobrym stanie technicznym. Sposób postępowania oraz
dalsze zagospodarowanie odpadów będzie zgodne z zasadami gospodarowania odpadami
i wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi oraz
zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

Informacje zawarte w kip pozwalają stwierdzić, że zarówno na etapie realizacji, jak
i eksploatacji przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania na środowisko, jednakże przy odpowiedniej
organizacji robót oraz zastosowaniu odpowiedniej technologii i zabezpieczeń oddziaływania
te mogą być zminimalizowane. Uwzględniając charakter, wielkość, intensywność i złożoność
oddziaływań uznać należy, iż realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie związana
z znaczącym oddziaływaniem na środowisko.

W związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia nie przewiduje się także wystąpienia
zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Wszelkie prace związane
z planowanym przedsięwzięciem zostaną wykonane tak, aby spowodować jak najmniejsze
uciążliwości dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska naturalnego.

W przypadku realizacji i użytkowania przedmiotowego przedsięwzięcia należy wykluczyć
duże ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych.

Po wnikliwej analizie zgromadzonego materiału dowodowego dotyczącego planowanego
przedsięwzięcia, uwzględniając jego poszczególne fazy: realizacji, eksploatacji i ewentualnej likwidacji, z uwagi na rodzaj, charakterystykę, skalę oraz usytuowanie, stwierdzono brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości, intensywności lub złożoności. Co istotne, zrealizowanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków przejazdu, zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi oraz obniżenia uciążliwości dla okolicznych mieszkańców związanych z hałasem, drganiami i zanieczyszczeniami.

Mając powyższe na uwadze orzeczono, jak w sentencji.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego   w Piotrkowie Trybunalskim, wniesione za pośrednictwem Wójta Gminy Lgota Wielka w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.  Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.

 



Otrzymują:

  1. Wnioskodawca,
  2. Pozostałe strony postępowania poprzez obwieszczenie - art. 49 KPA,
  3. A/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi,
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Radomsku,
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Sieradzu,
  4. Starostwo Powiatowe w Radomsku (ostateczną decyzję, na podstawie art. 86c ustawy ooś).

 

 

Załącznik do decyzji Wójta Gminy Lgota Wielka z dnia 17.04.2023 roku, znak: RIG.OSR.6220.5.2022

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1027 ze zm.)

Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi gminnej nr 112303E Brudzice-
Janów, gm. Lgota Wielka, powiat radomszczański, woj. łódzkie. Długość odcinka drogi wynosi
ok. 1 123,68 m. Wzdłuż istniejącego pasa drogowego występują obszary zalesione, są to obszary
niezabudowane. Pas drogowy jest nieregularny, od 6,0 do 11,0 m szerokości.

Planowana inwestycja obejmuje wykonanie warstwy wyrównawczej i ścieralnej jezdni,
wykonanie niezbędnych poszerzeń podbudowy, wykonanie obustronnych poboczy z kruszywa
łamanego, budowę kanału technologicznego lub uzyskanie zwolnienia z obowiązku jego budowy,
odtworzenie rowów na całej długości odcinka oraz wycinkę drzew. Na całym odcinku
przebudowywanej drogi wykonana zostanie jezdnia o nawierzchni asfaltowej, o szerokości 5,0 m
dla kategorii ruchu KR1. Planowane są obustronne pobocza z kruszywa łamanego o szerokości
0,75 m. Do istniejących dróg gruntowych leśnych oraz polnych zaprojektowano zjazdy bitumiczne.
Przewiduje się odwodnienie przedmiotowego odcinka przebudowywanej drogi poprzez spadki poprzeczne i podłużne. Wody opadowe i roztopowe z utwardzonych nawierzchni odprowadzane
będą powierzchniowo, grawitacyjnie na przyległe tereny zielone. Istniejące odcinki rowów zostaną
jedynie oczyszczone z warstwy namułu nie przekraczającej 40 cm, poza tym odwodnienie drogi
będzie odbywało się zgodnie ze stanem istniejącym. W ramach przebudowy drogi nie są
planowane przepusty pod drogą, droga będzie miała obustronny spadek i woda będzie się
rozsączała na przyległe tereny zielone.

Zestawienie szacowanych powierzchni poszczególnych elementów zagospodarowania
terenu:

- przebudowywana droga nawierzchnia bitumiczna ok. 5874,41 m2,

- pobocze z kruszywa łamanego ok. 1685,52 m2,

- zjazdy z kostki ok. 233,50 m2.

 

 

 

 

Wójt Gminy

Lgota Wielka

 

Metryka

sporządzono
2023-04-17 przez Kapusta Marta
udostępniono
2023-08-03 12:49 przez Waloch Michał
zmodyfikowano
2023-08-03 12:51 przez Waloch Michał
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
26
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.